Comprad

Pr Nap: a koordináták változatlanok

Bővülő szerepkör, javuló mutatók és az újra- újratöltött pr-es – újságíró ellentét

Szakmai és pénzügyi területen lassú javulást tapasztaltak az előadók a pr-szakmában ebben az évben, derült ki a november 14-i Pr Napon. A Kreatív által ötödször megrendezett egész napos budapesti szakmai találkozón szó volt a pr-esek új szerepköreiről, termékelhelyezésről, sajtókapcsolatokról, ám az Újratervezés címet viselő konferencia prezentőr Moha bá’-i és Andreái csak azt mondták el, amit már tavaly is: menj tovább.

Pr és PA: egy sima, egy fordított

Valamiért eddig elfelejtődött, hogy átfogó recenziót közöljön a PR Herald szerkesztősége a mai napig legfrissebb magyarul is megjelent külföldi pr és lobbi szakkönyvről. A Sandra Oliver, Stuart Thomson és Steve John által jegyzett PR + PA című mű az a bizonyos „fordított könyv”, melynek egyik része a pr-ről (Public Relations stratégia címmel), a másik pedig a PA-ről szól (Public Affairs lobbizás címmel).

A pr-esek többsége a média megjelenéseket elemzi

A hazai ügynökségi pr-esek legtöbbje a média megjelenések minőségét és tartalmát elemzi a pr-értékelés során, sokan pedig a megjelenések mennyiségét, és egy rendezvényen résztvevők számát összesítik – derül ki a PR Herald kutatásából. A kommunikációs szakportál két héten át zajló online kérdőíves lekérdezést indított júniusban az ügynökségi pr-esek pr-értékeléssel, -méréssel kapcsolatos percepciójáról, attitűdjéről és gyakorlatáról. A kutatás holnap folytatódik.

Finomhangolódó amerikai mérések

A több éve tartó trend folytatódni látszik az Amerikai Egyesült Államokban: a pr-hatékonyságmérési módszerek közül a hosszú távú hatékonyságot mérő outcome-módszerek mind jobban teret nyernek, ezekre pedig egyre több pénzt áldoznak a cégek. Az USC Annenberg intézet – sok más szervezettel együttműködve – 620 amerikai pr-szakembert kérdezett meg mérési szokásairól Generally Accepted Practices (GAP) nevű kutatásában. Az alábbiakban eme frissen publikált felmérés – amely a kutatók szerint a legnagyobb és legátfogóbb az USA-ban – legfontosabb megállapításait tesszük közzé.

Megjelent az új pr-es who is who

Ünnepélyes szakmai rendezvényen mutatta be tegnap a PR Herald szerkesztősége „A hazai pr-szakma arcképcsarnoka (2012)” című digitális portrékötetét. A CD-formában megjelentetett interjúgyűjteményben beszélgetések olvashatók a hazai pr-kommunikációs szakma mintegy száz jeles képviselőjével.

Válság van, bizalom nincs

Az Edelman – a világ egyik legnagyobb, független pr-szervezete – minden évben készít egy globális bizalmi kutatást, aminek célja, hogy felmérjék a lakosság helyzetét: mennyire bíznak abban, amelyekben/akikben talán a legjobban kellene. A kutatást két korcsoportban (25-34 év, 35-64 év) végzik, 25 ezer fős mintán, a világ 25 országában. Minden megkérdezettre ugyanazok a feltételek érvényesek: főiskolai/egyetemi végzettséggel rendelkeznek, a háztartásuk jövedelme a korukhoz és az országuk helyzetéhez képest a felső negyedbe tartozik, figyelik az üzleti életet és a médiát, valamint heti pár alkalommal követik a közpolitikai kérdések alakulását. A 2012-es évben sok érdekes eredmény született, de talán a legmeghatározóbb a nagyfokú bizalomcsökkenés volt. Köthető ez a válsághoz, természeti katasztrófákhoz, de a lényeg, hogy a bizalom folyamatosan csökken. A kormányzat bizalmi csökkenése volt a legmeghatározóbb, emellett az előzőekhez képest alacsonyabb értéket ért el az üzleti szektorba, és a médiába vetett bizalom is.

Tömeges létszámleépítés, avagy krízis egy cég életében

A körülmények adottak voltak: az Amerikából elindult gazdasági válság érzékenyen érintette a Nyugat-Európát is, és hatása az USA gazdaságának visszaesésén keresztül az egész világgazdaságban megmutatkozott. Szinte minden iparágban érzékelhető volt a visszaesés.
Nem volt ez másképp az élelmiszeriparral sem. Adott egy vidéki cég, mely a környékbeli családok százainak megélhetését biztosítja. Nemcsak helyi viszonylatban jelentős, hanem országosan is. 2009 elején röppentek fel a hírek, hogy elbocsátásokra lehet számítani. Először „csak” 250 -300 főről volt szó, majd ez a szám felcsúszott 500-ig. Ez az akkori dolgozói létszám negyede volt. A cég közleményében írta: „a piaci környezet további romlása miatt elkerülhetetlen a költségek csökkentése és a hatékonyság növelése”. A lépéstől a piaci pozíció megerősítését remélte a vállalat. Szellemi és fizikai dolgozókat is érintett az elbocsátás, az igazgatóság létszámát is redukálták.

Bővülő feladatkör, átalakuló szerepek

Tudósítás a Kreatív idei Pr Napjáról

A kommunikációs diszciplína folyamatosan általalakul és integrálódik, a pr-esek legfőbb feladata pedig a fogyasztók bevonása és elkötelezettségük erősödése – ez volt a fő mondandója a Kreatív Csoport negyedik Pr Napjának. A november 17-i rendezvénynek az Országház melletti Vinopolis Budapest adott helyet, melyben szó esett hírnévről, CSR-ről, a pr-esek megváltozott szerepéről, a mémről, egy virtuális karakterbe szerelmesedésről és Bambiról.

Vándor Ágnes, a szaklapot kiadó Professional Publishing vezetőjének píárosokhoz (sic!) intézett köszöntője után Szigeti Péter főszerkesztő vegyes felvágottként határozta meg a 2011-es Pr Nap tematikáját. Az eseményt végigülő közönség nevében mondhatom, a főszerkesztő fején találta a szöget.

„Az út is fontos, nem csak a végeredmény”

Önmaga definiálásában bizonytalan, ám a kovászos uborka minőségének megállapításában határozott. Kőszegi András úgy tartja, az életben az út is fontos, nem pusztán a végeredmény. A BrandTrend alapítója csak akkor márkaevangélista, ha kedve úgy tartja. A Mercedest azonban hangulattól függetlenül szereti.

A közelről jött ember

Európa ötven vezető kommunikációoktatójának egyike, számos angol és magyar nyelvű cikk, tanulmány, könyvfejezet szerzője jelenleg a Leeds Metropolitan University docense. A Nagy-Britanniában élő, nemzetközi hírnévre szert tett pr-szakértő hat nyelven beszél, s messziről jött embernek tartja magát, ki nem fogalmazhat meg véleményt a hazai szakma helyzetéről. Szondi György mégis közelebb van, mint hinné.